Het komt met bakken tegelijk uit de lucht, boven op de A73, vlak voor mijn wielen waar de winterbanden nog altijd op zitten. De temperatuur daalt met duizelingwekkende snelheid van boven de dertig naar onder de twintig graden. Ik weet dat er een zwaar onweer is. Ik voel het dreunen. Ik zie geen weerlicht vanwege de enorme hoosbui. Een muur van water ontneemt het uitzicht.
Auto's stoppen op de vluchtstrook en onder een brug. Volgens mij is dat verboden maar inmiddels maatschappelijk geaccepteerd. Als je ervoor kiest om door te rijden moet je oppassen dat je binnen de lijnen van de eigen rijstrook vooruit blijft gaan. Stel je voor dat je op de vluchtstrook terecht komt. Wat zal dat een klap geven.
Ik rijd door, zij het met lagere snelheid. Ik houd niet van gas terugnemen in welke omstandigheid dan ook. Ik wil het niet toegeven maar het is zo. Dan bedenk ik dat zomerbanden wellicht tot aquaplanning zouden hebben geleid en ik dus maar blij moet zijn met mijn winterbanden en het grove profiel, dat nu heel veel water kan verwerken waardoor het contact tussen band en wegdek blijft. Sneeuw en modderbanden heten ze volgens de accountmanager van de dealer overigens officieel. Voor ieder onderdeel van een auto heeft hij een wetenschappelijke term.
In Duitsland zijn winterbanden verplicht bij minder dan acht graden. Anders ben je sowieso verantwoordelijk bij een ongeluk. In Frankrijk is een alcoholtester verplicht en zelfs een geel hesje moet in het handschoenenkastje opgeborgen zijn. Onderweg naar Duitsland dan ook maar een thermometer meenemen. Just in case.
Wat zullen ze trouwens gelachen hebben, die bandenfabrikanten en velgenmakers. Zomerbanden én winterbanden. Misschien moet ik aandelen in Vredestein, Dunlop of Good Year kopen ofzo. Duitsland besloot tot een aanpassing van hun verkeerswetgeving en nu verkopen de slimmeriken wellicht twee keer zoveel banden.
Mijn zus zei: 'de ANWB rijdt alleen nog maar op winterbanden, doe zoals zij het doen.'
Ik weet niet of het waar is, maar ze heeft gelijk. Mijn zus heeft altijd gelijk.